castellano


Gaietà Ripoll




Certificat Apostasia




apostasia Arxiu Ateus carta concordato Debats dios estado laico falso iglesia laica laicidad laicitat lliga mort Novedades tertulia Tertúlies trobades trobades apostasia






Codi etic






Ateus de Catalunya és soci fundador de la AILP


Un jurista palestí creu que “els sermons dels imams han de ser controlats”

“Les autoritats franceses han obert la porta a grups que no estaven disposats a integrar-s’hi”

Sami Al Deeb, un jurista palestí de nacionalitat suïssa, considera que “les autoritats franceses han obert la porta a grups que no estaven disposats a integrar-s’hi”. Professor de dret musulmà, ha dit, arran de l’assassinat dels caricaturistes de Charli Hebdo, que “els sermons dels imams han de ser controlats”. Sami Al Deeb és autor de nombrosos llibres sobre l’Alcorà, la llei alcorànica o l’estatut de les minories a l’Islam. És també l’autor d’una traducció de l’Alcorà, amb restitució de les sures al seu ordre cronològic, així com d’una traducció de la Constitució de la Confederació Suïssa.

-Aquest diumenge s’ha fet una manifestació massiva a França per reafirmar els principis republicans: llibertat d’expressió, tolerància, refús de la violència… Hi ha anat. Pensa que reflecteix una presa de consciència sobre l’amenaça de l’Islam radical a la pau de França?

M’estic a Suïssa, però hi he estat present amb la meva ploma ja que no cesso de nodrir el meu blog amb articles sobre els tràgics esdeveniments. Sense cap dubte els manifestants han mostrat el seu rebuig a la violència amb què l’Islam amenaça la pau francesa. Però crec que els dirigents no han dit tota la veritat sobre les causes d’aquest drama. Sèneca deia: “No hi ha mai vent favorable per a un navegant que no sap on va”. Estic xocat pel discurs de François Hollande, que ha declarat als francesos que “aquests terroristes no tenen res a veure amb la religió musulmana”. Això demostra que està mal informat o que menteix, a ell mateix i als francesos,  per por de dir la veritat. Perquè això que ha passat a França surt dels ensenyaments islàmics previstos a l’Alcorà, a la Sunna de Mahoma i a altres obres de dret musulmà.

-Demana una reforma de l’Islam. Quines prioritats tindria aquesta reforma?

Quan els murs d’una casa pateixen esquerdes o un arbre cau per malaltia, cal baixar als fonaments de la casa o a les arrels de l’arbre per veure què hi està passant. Això van fer els filòsofs del segle de les llums, però la comunitat musulmana no ha travessat aquest període que ens va dur a una dessacralització de la religió, dels llibres sagrats i dels personatges sagrats. Les autoritats franceses han obert la porta a grups que no estaven disposats a integrar-s’hi i que mai s’hi integraran si no hi ha una qüestionament de la religió musulmana.

-Concretament, com s’hauria de procedir si tenim en compte que l’Islam sunnita no té un únic representant ni una jerarquia clerical ni a França ni a l’estranger?

França ha d’informar els musulmans que les lleis franceses tenen prioritat sobre les seves normes religioses. Aquestes últimes han de ser avaluades pel Consell d’Estat i pels tribunals per determinar quina viola les lleis franceses i els drets humans, i així dir clarament als musulmans que les normes alcoràniques no tenen força legal a França. Això ens duu a excloure la part de l’Alcorà escrita des de Madina, la que viola els drets humans. A partir d’aquí cal que les autoritats franceses prohibeixin la distribució i l’ús de l’Alcorà en la seva composició actual i exigir que l’Alcorà del període de Madina sigui declarat caduc i contrari als drets humans. Recordem que Napoleó havia posat unes quantes condicions per a la naturalització i la presència dels jueus. Cal fer el mateix amb els musulmans. És una decisió que han de prendre les autoritats franceses, sense nova consulta als imams i als altres representants religiosos musulmans.

-En nombrosos passatges l’Alcorà incita a la violència. És imaginable una acció judicial en terreny francès en nom de la llei i contra la incitació a la violència?

El Tribunal Europeu dels Drets Humans va decidir en dues sentències que “la llei islàmica és incompatible amb la democràcia i amb els drets de l’home” (vegi’s: http://www.blog.sami-aldeeb.com/?p=4939 ) . Ara bé, l’Alcorà és la primera font de llei islàmica. Es tracta doncs, d’una condemna de l’Alcorà que fa el Tribunal. A França està prohibida la distribució del Mein Kampf sense que hi figuri una decisió judicial que indica tot el mal que aquest llibre comporta. Crec que s’ha d’aplicar el mateix procediment  respecte a l’Alcorà. Són nombrosos els versicles alcorànics que inciten a la violència i a l’odi envers els que no són musulmans. Em limito a citar dos d’aquests versicles: “Combateu els qui no creuen en Déu ni en el dia final, els qui no prohibeixen allò que Déu i el seu enviat han prohibit  i els qui no professen la religió de la veritat, entre els qui els va ser donat el Llibre, fins que no paguin el tribut i no sofreixin humiliació.” (9, 29). “Oh, vosaltres que heu cregut! No prengueu per aliats els jueus ni els natzarens, que són aliats entre ells. Qualsevol de vosaltres que s’aliï amb ells serà d’ells.” (5, 51)

-Una reforma de les estructures de l’Islam a França seria útil? Com?

Hi ha una gran laxitud per part de les autoritats franceses respecte als responsables religiosos de la comunitat musulmana. Els sermons dels imams han de ser controlats prèviament per un servei de seguretat i han de ser enregistrats. Cap imam no hauria de poder oficiar sense una autorització administrativa, certificats d’aptitud i un compromís a respectar les legislacions estatal i dels drets humans. I si es constitueix un organisme religiós, també s’hi ha de comprometre, a aquestes legislacions, incloses la llibertat religiosa i el dret de canviar de religió. Totes les activitats d’un organisme d’aquesta mena han de ser supervisades pels serveis de seguretat.

-Quina és la responsabilitat d’Occident en l’ensorrament de nombrosos països musulmans just després de les intervencions occidentals que s’hi han fet? Líbia, Irak…

No sé pas ben bé què hi ha passat, en aquells països, ni quina és la part de responsabilitat dels països occidentals. També ens podem demanar què hi hauria passat si els països occidentals no hi haguessin intervingut. Els països àrabs i musulmans tenen problemes estructurals en els quals hi juga un paper preponderant  la religió, que és exactament el que ha acabat passant a França. Sense una reforma total del pensament islàmic en els països àrabo-musulmans, aquests països continuaran sent un caliu de tensions i d’autodestrucció interna. /Una entrevista de Laurence D’Hont

Notes d’ATEUS DE CATALUNYA

1.- L’original ha estat publicat per e.Notícies, en l’edició del dimarts 13 de gener de 2015, propietari del ©, i el reproduïm amb el seu permís

2.- El Sr. Sami Al Deeb es declara cristià, tot i que sembla construir-se una religió a mida.

3.- Ateus de Catalunya tot i no compartir la totalitat de les tesis del Sr. Sami Al Deeb, publiquem l’entrevista ja que ens dona molts motius de reflexió i ens ajuda a veure la realitat des de un punt de vista no gaire divulgat. Val a dir que hi trobem a faltar que defensi les mateixes propostes per les religions cristianes i les no cristianes.

Publicat el 13 Enero 2015 per Padc | Arxivat a Ateus