castellano


Certificat Apostasia




apostasia Arxiu Ateus carta concordato Debats dios estado laico falso iglesia laica laicidad laicitat lliga mort Novedades tertulia Tertúlies trobades trobades apostasia






Codi etic






Ateus de Catalunya és soci fundador de la AILP


Tertúlia “Panteisme i Deisme”

El proper dimarts 22 de maig farem una tertúlia al local social, c/Daoiz i Velarde, 30, baixos, del barri de Sants de Barcelona, a les 18,45 de la tarda.

Hem detectat certs dubtes sobre els conceptes: panteisme i deisme, encara que son conceptes amb idees comuns en diversos treballs es creuen amb l’ateisme i potser ens caldria debatre sobre la qüestió per tal de aclarir i unificar el coneixement que col·lectiva i individualment en tenim.

Proposem la lectura de diversos autors favorables a aquestes corrents de pensament Heraclit, Democrit, Baruch Spinoza, Robespierre, Thomas Paine, també trobem casos d’autors d’idees anomenades «panteisme ateu» com Giordano Bruno, fins i tot hi ha qui situa en aquesta corrent a Pierre Teilhard de Chardin.

Així dons parlarem de «Panteisme i Deisme», es un mig camí entre el teisme i l’ateisme? Son ateus amagats?

Parlem-ne

DOCUMENT PER PREPARAR LA TERTÚLIA

Teísmo

El teísmo (del griego θεóς, theós, «Dios») se entiende generalmente como la creencia en deidades, o la creencia en un Creador del universo que está comprometido con su mantenimiento y gobierno (cosmogonía).

 existen cuatro opiniones principales sobre el papel que juega Dios en el mundo en este contexto:

  1. Deísmo: uno o más dioses han creado el universo pero no interactúan o interfieren sobrenaturalmente o directamente con él; énfasis en la trascendencia de los dioses. Dentro de esta podemos hablar también del:
    • Pandeísmo: Uno o más dioses ha creado al universo pero no interactúan con él porque el universo y Dios son lo mismo; énfasis en la inmanencia de dioses.
  2. Teísmo propio (segunda definición): los dioses procuran el universo, pero lo trascienden. Se puede distinguir entre:
    • Monoteísmo: solo existe un dios.
    • Henoteísmo o monolatría: existencia de varios dioses, pero se adora exclusivamente a uno de ellos.
    • Katenoteísmo: existencia de varios dioses, pero solo se adora a uno a la vez.
    • Politeísmo: existen varios dioses.
    • Universalismo: asentimiento de todas las religiones.
  3. No-teísmo: no existen los dioses, pero se cree en ciertas entidades divinas y en diversos conceptos espirituales.
  4. Panteísmo: el universo y Dios son uno solo, afirma que “Todo lo que existe es Dios y Dios es todo lo que existe”. Énfasis en la inmanencia de Dios. Dentro de esta podemos hablar también del:
    • Panenteísmo: el universo está contenido en Dios, pero este a su vez es más grande que el universo. Énfasis en la trascendencia de Dios.

se puede hacer una distinción en cuanto a la benevolencia de los dioses:

 

 


Panteísmo

El panteísmo es una concepción del mundo y una doctrina filosófica según la cual el universo, la naturaleza y la deidad que llaman Dios son equivalentes.1​ El panteísmo no estipula a un ente como dios, sino que La ley natural, la existencia y el universo (la suma de todo lo que fue, es y será) se representa por medio del concepto teológico de lo que las religiones llaman «Dios».

La palabra está compuesta del término griego πᾶν (pan), ‘todo’, y θεός (theos), ‘divino’.1​ La primera vez que el término aparece en latín es en la obra de 1697 escrita por Joseph Raphson titulada De Spatio Reali seu Ente Infinito.

Algunos pensadores han considerado panteísta el trasfondo de los politeísmos.2​ La visión panteísta, si es admitida, aporta un nexo entre diferentes religiones, en especial las no creacionistas.

De manera general, el panteísmo puede ser considerado como una ideología filosófica o como una concepción del mundo. En el teísmo se enfrentan dos términos: «dios» y «mundo». El panteísmo procede a identificarlos; el resultado ha de ser un monismo, que puede adoptar diversas caracterizaciones.

El panteísmo puede mostrar variantes. Por un lado, puede considerar a la realidad divina como la única realidad verdadera y a ella se reduce el mundo; en este caso, el mundo es concebido como proceso, emanación, desarrollo o manifestación de Dios; declaradamente una «teofanía». Por otro lado, la naturaleza puede ser concebida como la única realidad verdadera; a esa realidad se reduce Dios, que suele ser concebido entonces como la unidad del mundo, como una especie de principio orgánico de la naturaleza, o también, como autoconciencia del universo; esta forma de panteísmo recibe la denominación de «panteísmo ateo» o «panteísmo naturalista».

En ambas variantes, no hay ninguna realidad trascendente. Todo lo que existe es inmanente y la divinidad es entendida más bien como «principio del mundo».

Autors panteistes:

Heráclito

Plotino

Bruno

Spinoza

Panteístas científicos

Stephen Hawking

Esteban Montoya Marín

Ludwig Boltzmann

Albert Einstein5

Albert Hofmann

Diego José Tijerina Zaragoza

Robinson Jeffers5

  1. H. Lawrence5

Frank Lloyd Wright5

Michio Kaku6

 

Aquest és el Déu o Natura de Spinoza

Déu hauria dit:

«Deixa ja de resar i donar-te cops al pit! El que vull que facis és que surtis al món a gaudir de la teva vida.

Vull que gaudeixis, que cantis, que et diverteixis i que te n’aprofitis de tot el que he fet per a tu.

Deixa ja d’anar a aquests temples tètrics, obscurs i freds que tu mateix vas construir i que et diuen que són casa meva.

Casa meva és a les muntanyes, als boscos, als rius, als llacs, a les platges. Aquí és a on visc i aquí expresso el meu amor per tu.

Deixa ja de culpar-te de la teva vida miserable; jo mai et vaig dir que hi havia res de dolent en tu, ni que ets un pecador, o que la teva sexualitat fos una cosa dolenta. El sexe és un regal que t’he donat i amb el qual pots expressar el teu amor, el teu èxtasi, la teva alegria. Així que no em culpis a mi per tot el que t’han fet creure.

Deixa ja de llegir suposades escriptures sagrades que res tenen a veure amb mi. Si no pots llegir-me en una sortida de sol, en un paisatge, a la mirada dels teus amics, als ulls de la teva filleta… No em trobaràs a cap llibre! Confia en mi i deixa de demanar-me. Em diràs a mi com he de fer la meva feina?

Deixa de tenir-me tanta por. Jo no et condemno, ni et critico, ni m’enutjo, ni em molesto, ni castigo. Jo sóc pur amor.

Deixa ja de demanar-me perdó, no hi ha res a perdonar. Si jo et vaig fer, si jo et vaig omplir de passions, de limitacions, de plaers, de sentiments, de necessitats, d’incoherències i de lliure albir: com puc culpar-te si respons a alguna cosa que jo vaig posar en tu? Com puc castigar-te per ser com ets, si jo sóc el que et vaig fer? Creus que se m’hagués ocorregut crear un lloc per cremar a tots els meus fills que es portin malament, per la resta de l’eternitat? Quina mena de déu pot fer això?

Oblida’t de qualsevol tipus de manaments, de qualsevol tipus de lleis; això són estratagemes per manipular-te, per controlar-te, que només creen culpa en tu.

Respecta els teus semblants i no facis el que no vulguis per a tu. L’únic que et demano és que posis atenció en la teva vida, que el teu estat d’alerta sigui el teu guia.

Estimat meu, aquesta vida no és una prova, ni un graó, ni un pas en el camí, ni un assaig, ni un preludi cap al paradís. Aquesta vida és l’única cosa que hi ha aquí i ara i l’únic que necessites.

T’he fet absolutament lliure, no hi ha premis ni càstigs, no hi ha pecats ni virtuts, ningú porta un marcador, ningú porta un registre.

Ets absolutament lliure per a crear en la teva vida un cel o un infern.

No et podria dir si hi ha alguna cosa després d’aquesta vida, però et puc donar un consell:  viu com si no hi hagués res. Com si aquesta fos la teva única oportunitat de gaudir, d’estimar, d’existir.

Així, si no hi ha res, hauràs gaudit de l’oportunitat que et vaig donar. I si hi ha alguna cosa, tingues per segur que no et preguntaré si et vas portar bé o malament, et preguntaré: «Et va agradar?… Et vas divertir? Què va ser el que més vas gaudir? Què vas aprendre?»

Deixa de creure en mi; creure és suposar, endevinar, imaginar. Jo no vull que creguis en mi, vull que em sentis en tu. Vull que em sentis en tu quan beses a la teva estimada, quan acotxes la teva filleta, quan amanyagues al teu gos, quan et banyes al mar.

Deixa de lloar-me. Quina classe de déu egòlatra creus que sóc?

M’avorreix que em lloïn, m’embafa que m’agraeixin. Et sents agraït? Demostra-ho cuidant de tu, de la teva salut, de les teves relacions, del món. Et sents mirat, esglaiat?… Expressa la teva alegria! Aquesta és la forma de lloar-me.

Deixa de complicar les coses i de repetir com un lloro el que t’han ensenyat sobre mi.

L’única cosa segura és que ets aquí, que estàs viu, que aquest món està ple de meravelles.

Per a què necessites més miracles? ¿Per què tantes explicacions?

No em busquis fora, no em trobaràs. Busca’m dins. Aquí estic, bategant en tu».

Spinoza

Publicat el 21 Mayo 2018 per Padc | Arxivat a Ateus